Învățarea asistată de calculator și învățarea clasică
Tehnologia informatiei influenteaza din ce în ce mai
puternic si domeniul instruirii, revolutionînd sistemul bazat pe manual.
Literatura de specialitate foloseste diferite sintagme pentru a desemna
utilizarea calculatoarelor în educatie, cu semnificatie asemanatoare: IAC
(instruire asistata de calculator), CAI (computer aided instruction), CAL
(computer aided learning), CBT (computer based training), CBL (computer based
learning).
În ultimii ani se
vorbește tot mai mult despre învățarea online și cum o afectează pe cea clasică
astfel încât, în timp, s-au format mai mult sau mai puțin două grupuri: pro și
contra. Chiar dacă aceste stiluri educaționale au ambele limitări, dar și
puncte fort, consider că un mix al acestora este abordarea ideală pentru dezvoltarea
optimă a elevilor.
Integrarea tehnologiilor
educaţionale în cadrul învăţământului formativ presupune ca şcoala să se
centreze pe dezvoltarea gândirii, selectând prin acesta conţinutul, metodele,
formele şi criteriile de formare şi evaluare, adică să elaboreze aceea
tehnologie educaţională care dezvoltă un anumit stil de învăţare cu efect
durabil.
Există
o multitudine de metode didactice, împărţite în mai multe categorii, fiecare
având un anumit rol bine definit în educarea elevului şi a formării deprinderilor
de învăţare a acestuia. Întrucât elevul este în centrul instruirii, metoda
aleasă de fiecare profesor trebuie să se axeze mai mult pe interesele celui
care învaţă, sau cel puţin să realizeze un echilibru între stilul individual de
învăţare şi logica disciplinei.
Realizând o paralelă între
instruirea asistată de calculator și instruirea clasică, am observat că atât
una, cât și cealaltă, prezintă atât avantaje, cât și dezavantaje, existând
între ele unele diferențe.
Din punctul de vedere al avantajelor
pe care instruirea asistată de calculator le presupune, am putut realiza o
diferență între acest mod de instruire și instruirea clasică. Astfel, IAC permite o
evaluare cantitativă mai amplă, într-un timp relativ scurt. Experimentele
virtuale, pot fi reluate de mai multe ori, fără costuri suplimentare.
Condiţiile iniţiale pot fi modificate cu uşurinţă. Viteza de derulare a
diverselor etape poate fi controlată. În
comparație cu acest aspect, la instruirea clasică, evaluarea cantitativă, este
limitată de resursele de timp, iar efectuarea experimentelor, implică de multe
ori ( în special la biologie şi chimie) resurse materiale importante.
De
asemenea, IAC prezintă următoarele avantaje în comparație cu instruirea
clasică:
· 1. Nu prezintă riscuri pentru elevi
· 2.Orice experiment poate fi simulat.
Derularea lui nu necesită cunoştinţe speciale de operare pe calculator.
· 3.Evaluarea se poate face în orice moment
al lecţiei.
· 4.Pot fi evaluaţi toţi elevii clasei.
Contrar
acestor avantaje, apar și dezavantajele/diferențele existente la instruirea
clasică. Acestea sunt:
·
Pot exista situații de risc pentru elevi
·
Unele experimente sunt imposibil de
reprodus cu mijloacele de învăţământ la dispoziţia profesorilor din învăţământ.
·
Evaluare se poate face doar în anumite
momente ale lecţiei.
·
Numărul elevilor ce pot fi evaluaţi este
limitat.
Pe
de altă parte, instruirea asistată de calculator creează și probleme pentru
care profesorul trebuie să găsească soluții. Astfel, mediul
virtual nu reproduce întocmai realitatea. Ştiinţele naturii tind să devină
„abstracte”. Senzaţiile olfactive şi tactile lipsesc.
În comparație cu aceasta, la
instruirea clasică, în cazul unui experiment real sunt solicitaţi toţi
analizatorii. Impresiile olfactive şi tactile concură la formularea
concluziilor.
De asemenea, în timp ce la
instruirea clasică identificarea tuturor aspectelor importante depinde doar de
atenţia elevului, la cea asistată de calculator identificarea aspectelor
importante este legată de abilitatea programatorului şi de comunicarea acestuia
cu specialistul din domeniu.
Deprinderile dobândite vizează în
principal operarea cu perifericele PC, în cazul instruirii asistate de
calculator, spre deosebire de cea clasică, unde deprinderile dobândite sporesc
motivaţia elevilor şi pot fi transferate în alte activităţi/alte domenii.
Concluzionând,
consider ca fiind de importanță majoră
următoarele idei:
1. Utilizarea
metodelor didactice moderne creşte gradul de motivaţie al elevilor şi
atractivitatea lecţiilor.
2. Procesul
de transformare, parcurs de sistemul naţional de educaţie, în etapa actuală
impune diversificarea metodelor folosite şi implicarea într-o mai mare măsură a
elevilor în demersul didactic.
3. Formarea cadrelor didactice, iniţială şi
continuă, trebuie să şină cont de aceste realităţi.
4. Rolul
profesorului în procesul de predare – învăţare – evaluare, rămâne deosebit de
însemnat.
5. IAC, este o metodă eficientă care implică un
buget redus de timp şi resurse materiale minimale.
6. Limitele IAC pot fi compensate prin alternarea
metodelor şi prin includerea, în aceeaşi lecţie, a unor metode compensatorii.
7. Abandonarea,
totală, a metodelor tradiţionale ar diminua substanţial calitatea actului
educaţional.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere