Principii privind proiectarea și realizarea unei lecții cu ajutorul calculatorului

                   Prezența computerului și a tehnologiei în viața noastră este deja un lucru firesc. Oricine își permite, are un PC mai mult sau mai puțin performant, iar interesul pentru tehnologia informației crește constant, odată cu dezvoltarea acesteia. Deoarece cantitatea de informație pe care trebuie să o acumuleze în școală a crescut semnificativ în ultimii ani (și este în creștere), elevul din ziua de azi se orientează către utilizarea computerului ca un mijloc de informare și de asistare în procesul de învățare. Surse de informaţie precum Internetul şi programele educaţionale sunt din ce în ce mai folositoare, numărul de utilizatori ai Internet-ului şi solicitările pentru soft-ul educaţional aflându-se în ascensiune.
                   Există o multitudine de metode didactice, împărţite în mai multe categorii, fiecare având un anumit rol bine definit în educarea elevului şi a formării deprinderilor de învăţare a acestuia. Întrucât elevul este în centrul instruirii, metoda aleasă de fiecare profesor trebuie să se axeze mai mult pe interesele celui care învaţă, sau cel puţin să realizeze un echilibru între stilul individual de învăţare şi logica disciplinei. Elevul trebuie să fie conştient de bagajul de informaţii pe care îl are şi să-şi îmbunătăţească capacitatea de a învăţa singur. Calculatorul preia, multe din funcțiile și sarcinile care, prin tradiție, aparțineau profesorului. De exemplu, funcția profesorului de distribuitor de cunoștințe va avea un rol redus. Mai mult, calculatorul devine un mijloc de intervenție directă în organizarea situațiilor de învățare, preluând o serie de sarcini legate de organizarea activităților de repetiție, de exersare, de evaluare, ușor transferabile acum asupra noii tehnologii. Calculatorul poate îndeplini un rol de tutorial, ajutând elevii să progreseze mai rapid și cu rezultate mai bune. PC poate fi considerat astfel un mijloc de informare, de exersare, de simulare, de aplicare și de consolidarea cunoștințelor, deosebit de util în procesul educațional.
       Metoda instruirii asistată de calculator valorifică următoarele operaţii didactice integrate la nivelul unei acţiuni de dirijare euristică şi individualizată a activităţii de predare – învăţare – evaluare:
·        Organizarea informaţiei conform cerinţelor programei;
·        Provocarea cognitivă a elevului prin secvenţe didactice şi întrebări care vizează depistarea unor lacune, probleme, situaţii – problemă;
·        Rezolvarea sarcinilor didactice prezentate anterior prin reactivarea sau dobândirea informaţiilor necesare de la nivelul resurselor tehnologice activate de / prin calculator;
·        Asigurarea (auto)evaluării rezultatelor elevului prin medierea resurselor autoreglatorii existente la nivelul calculatorului;
·        Realizarea unei sinteze recapitulative după parcurgerea unei teme, lecţii, grupuri de lecţii, subcapitole, capitole, discipline şcolare.

·        Asigurarea unor exerciţii suplimentare de stimulare a creativităţii elevului.

       Organizarea şi prezentarea conţinuturilor în situaţii de învăţare asistate de calculator trebuie să se facă în funcţie de o serie de cerinţe instructive care facilitează şi optimizează învăţarea. În învăţământul tradiţional, profesorul dispune de posibilităţi multiple pentru a verifica şi stimula învăţarea. Materialele audiovizuale pot pune la dispoziţie resurse valoroase pentru sistemul de învăţare.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Învățarea asistată de calculator și învățarea clasică

Manualul digital