Manualul digital

Folosirea manualelor digitale în învățământ implică o multitudine de avantaje, dar și dezavantaje. Referindu-mă la manualele digitale în general, consider ca fiind avantaje următoarele:


  • ·          Sunt în conformitate cu noua programă de învățământ primar.
  • ·         .Sunt ușor de accesat. 
  •        Varianta digitală a manualului școlar va fi similară variantei tipărite a acestuia, ca și conținut, ordine a temelor, stil grafic.
  • ·         Sunt atractive, au un design modern și aerisit, adaptat vârstei elevilor.
  • ·         Utile în toate momentele învățării: predare, învățare, evaluare.
  • ·         Captează atenția elevilor cu ajutorul elementelor video și audio inserate în conținutul manualului digital.
  • ·         Manualul digital formează primele deprinderi structurate de navigare pe computer, tabletă și internet dezvoltând abilități de folosirea a noilor tehnologii necesare oricărei profesii viitoare. 
  •         Manualul este primul pas al treceruii de la computer „loc de joacă” la „spațiu de învățare”.
  • ·         Utilizarea calculatorului în clasă face posibile modelarea și simularea fenomenelor care nu pot fi observate în realitate.


    Referindu-mă de această dată la manualul digital ales, și anume ”Limba și literatura română” de Cătălina Popa, Onorica Tofan, Elena Corcăcel, Viorica Isaia(Ed. INTUITEX), consider ca fiind avantaje următoarele:

    1. La lecția Vocabularul. Cuvântul, unitatea de bază a vocabularului elevul învață despre vocabular și despre dinamica vocabularului pornind de la o definiție-metaforă a acestui concept, formulată de Tudor Arghezi, pentru ca, mai apoi, să fie adus în universul familiar, prin referirea la Harta Ștrengarilor din cartea Harry Potter.

    2. La lecția Elemente nonverbale și paraverbale ale comunicării elevul urmărește o actriță „jucând“ elemente nonverbale și paraverbale: mimică, gestică, poziția corpului, intensitatea vocală, tempo-ul vorbirii, contactul vizual – toate acestea pot fi observate și analizate într-un film-animație modern, dar adecvat vârstei și intereselor elevilor.

    3. Resurse precum poeziile, textele literare și nonliterare, beneficiază de ilustrare în digital.
a) la lecția Recapitulare inițială. Textul nonliterar elevul urmărește o actriță profesionistă citind textul nonliterar Pinguinii, pe ecran succedându-se poze care susțin și îmbogățesc informațiile redate.
         b) la lecția Recapitulare finală. Textul descriptiv actrița recită poezia Vară de        Otilia Cazimir, oferind astfel un model de citire expresivă, de interpretare a unui text liric.

    4. Exercițiile interactive sunt resurse care oferă elevului posibilitatea de a-și exersa cunoștințele în conformitate cu logica acestei discipline școlare, într-un context ludic. Exercițiile interactive îmbogățesc manualul prin oferirea de noi contexte de învățare, prilejuind dezvoltarea competențelor digitale printr-o varietate de acțiuni necesare rezolvării sarcinilor de lucru. De asemenea, elevul primește feedback imediat, beneficiind astfel de învățare ghidată.
a) la lecția Jocuri de Ana Blandiana elevul devine un mic poet prin exercițiul ”Completări poetice” identificând, prin acțiunea drag&drop, informații de detaliu dintr-un text literar.

b) la lecția Verbul, prin exercițiul interactiv Trecut, prezent, viitor, elevul recapitulează elemente de bază ale „centrului comunicării”, subliniind în text  verbe la cele trei timpuri.

c) la lecția Pronumele personal de politețe , exercițiu interactiv ce vizează folosirea corectă a pronumelor de politețe dezvoltă și competența de tehnoredactare computerizată.

    Pe lângă aceste toate avantaje, manualul digital prezintă și următoarele dezavantaje:

    1. Manualele electronice presupun costuri suplimentare pentru parinti, pentru ca ele pot fi accesate doar de pe laptop, tableta, e-reader. Astfel ca parintii vor fi nevoiti sa le achizitioneze copiilor respectivele dispozitive pentru ca acestia sa poata utiliza noile manuale. Insa nu toti parintii isi vor permite sa faca o astfel de investie in educatia copiilor lor, in special cei care locuiesc la sate, unde veniturile sunt limitate. Chiar daca exista si varianta cartilor clasice, pe suport hartie, totusi s-ar crea o discriminare in randul copiilor. Unii dintre ei ar avea acces la cartile in format electronic si in plus la aplicatiile interactive care i-ar ajuta sa asimileze mai usor informatiile, in timp ce altii ar invata in continuare de pe manualul clasic.

    2. Elevii vor fi nevoiti sa petreaca mai mult timp in fata calculatorului daca vor utiliza manualele electronice. Acest lucru are ca efect incurajarea sedentarismului, in conditiile in care copiii petrec oricum destul de multe ore in fata calculatorului pentru a se juca. Mai mult decat atat, petrecerea unui timp indelungat in fata calculatorului nu este recomandat pentru vederea celor mici, pentru ca lumina generata de un calculator oboseste mai repede ochii decat o face o carte clasica.

    3. Fie ca este un laptop, fie ca este un e-reader sau o tableta dispozivitul poate avea probleme tehnice, iar remedierea situatiei va intarzia programul de studiu al elevului. In plus, toate dispozitivele mentionate anterior trebuie sa fie incarcate electric, pentru ca altfel bateria se va termina.


    4. Sistemul de invatamant are multe lacune care ar trebuie rezolvate inainte de lansarea unor manuale electronice. Fondurile din sistemul de invatamant sunt destul de limitate, astfel ca investitiile ar trebui directionate catre lucruri stringente, precum reabilitarea unor scoli din mediul rural. Ar fi de preferat ca mai intai sa fie create conditii prielnice studiului, restructurata programa scolara, imbunatatit sistemul de evaluare national si abia apoi sistemul educational ar putea fi pregatit sa treaca in era digitala.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Învățarea asistată de calculator și învățarea clasică

Principii privind proiectarea și realizarea unei lecții cu ajutorul calculatorului