Introducerea instruirii asistate de calculator în ciclul primar
Fluxul bogat şi
variat de informaţii reflectând complexitatea lumii în care trăim se revarsă
permanent şi asupra copiilor. Nu este de mirare că, de ceva vreme, învăţământul
românesc a venit în întâmpinarea dorinţei elevilor de a şti să utilizeze
computerul. Această preocupare a dus la nevoia de a regândi mijloacele
educaţiei în contextul unei societăţi bazate pe beneficiul informaţiei şi al
informatizării şi pentru stimularea unor demersuri interactive care să conducă
la o mai mare eficienţă a învăţării şcolare şi la plasarea elevului în centrul actului
educaţional.
Calculatorul este un instrument de
organizare a mediului de instruire, dirijat de către profesor sau realizat prin
autoinstruire. Rămâne însă un mijloc de învăţământ, de un tip mai complex, care
asistă instruirea - autoinstruirea, de unde combinarea sa cu alte mijloace,
metode, forme de organizare a activităţii, ca elemente ale strategiei
didactice.
Utilizarea lui la întâmplare, fără
obiectiv precis sau numai pentru obiective simple ale învăţării, nu la momentul
şi în locul potrivit, combinaţia metodică poate duce la rezultate
nesatisfăcătoare.
În raport cu problemele instruirii,
calculatorul simplu (sau în sistem multimedia) poate fi eficient în mai multe
situaţii:
a)
în activităţile, secvenţele de predare – învăţare în
clasă;
b)
în activitatea independentă, autoinstruire;
c)
în activitatea de orientare şcolară şi profesională.
În
activităţile de predare – învăţare în clasă, calculatorul poate fi folosit:
- pentru
vizualizarea informaţiilor, prin succesiunea imaginilor, afişarea de scheme, planuri,
prin grafica interactivă, prezentarea de modele, imagini dinamice;
- pentru
transmiterea şi antrenarea în rezolvarea problemelor, sarcinilor de
descoperire, de verificare a unor ipoteze;
- pentru
alternarea formelor de activitate în lecţie – frontală, independentă
individuală sau în grup;
- pentru
rezolvarea anumitor secvenţe din lecţie, în anumite condiţii stabilite pentru
activizarea elevilor;
- ca
tablă electronică pentru derularea de imagini vizuale variate, simple sau în
combinaţie – desene, diagrame, scheme, texte subliniate, scrierea variată;
- pentru
stimularea de modele funcţionale, procese, situaţii, acţiuni;
- pentru
sprijinirea înţelegerii, desfăşurării unor experimente (organizare, simulare,
analiza, prelucrarea rezultatelor);
- ca
mijloc pentru prezentarea, manevrarea informaţiilor variate stocate,
prelucrate, după criterii stabilite în predare – învăţare;
- pentru
alternarea cu metodele tradiţionale, la lecţia clasică, fie prin combinare, fie
ca procedeu de activizare;
- pentru
oferirea de informaţii suplimentare, fie altele în completare, fie aceleaşi
pentru aprofundare, prin detaliere;
- pentru
evidenţierea căilor de corelare a conoştinţelor, de descoperire de noi relaţii
între cunoştinţe vechi şi noi;
- ca
mijloc de individualizare în clasa tradiţională, prin introducerea în diferite
secvenţe a unor sarcini, softuri diferenţiate, prin modul de prezentare a
programului, prin alegerea momentului acţiunii în învăţare, prin secvenţe de
mărimi diferite, prin sarcini de evaluare continuă, prin îndrumările date;
- pentru
prezentarea, antrenarea în variate jocuri didactice şi rezolvarea lor, fie
independent, fie în grup, fie sub îndrumare;
- în
activităţi de sistematizare, recapitulare pentru reactualizarea cunoştinţelor,
dar mai ales pentru prelucrarea lor pe criterii date, combinarea,
sistematizarea, alcătuirea de scheme etc.;
- în
predare, după obiectivele stabilite, calculatorul mai poate fi integrat pentru
recunoaşterea şi aplicarea de algoritmi în rezolvarea de probleme, în
alcătuirea unei structuri de rezolvare, în verificarea unor ipostaze, în
utilizarea unor modele analogice pentru învăţarea prin simulare, pentru
efectuarea de exerciţii aplicative în diferite situaţii practice sau exerciţii
repetitive în formarea unor deprinderi, sau exerciţii de stimulare a
creativităţii, prin tehnici specifice de creativitate;
- în
evaluările proiectate (iniţială, continuă, sumativă), calculatorul verifică,
realizează evidenţa rezultatelor, le interpretează cantitativ pe obiective şi
tipuri de probe, stochează bănci de itemi de diferite categorii, realizează
corectarea automată a răspunsurilor, verifică întreruperile în învăţare sau în
darea răspunsurilor, oferă apoi răspunsurile corecte sau soluţii ajutătoare pe
tipuri de greşeli identificate sau soluţii de dezvoltare. Astfel se formează şi
deprinderi, atitudini corecte: de identificare şi alegere corectă, de apreciere
critică a unei soluţii, de comparare a unor soluţii, de corectare a lor, de
revedere a informaţiilor necesare în variate formule de precizare. Toate
acestea în diferite etape ale învăţării.
În
activităţile de predare – învăţare – evaluare, IAC poate fi raportată fie la un
sistem de lecţii, corespunzător unei teme (capitol) sau la o lecţie, în anumite
secvenţe posibil de programat în soft specific, ca procedeu de activizare,
înţelegere, aplicare, sinteză, evaluare.
Atunci,
integrarea IAC în lecţie depinde de scopurile şi obiectivele operaţionale
alese, de stilul de lucru al cadrului didactic, de mărimea grupului de elevi,
de interesul şi atmosfera din clasă, de calităţile programelor, de nivelul
elevilor.
În
activităţile frontale sau de muncă independentă, calculatorul poate prelua
anumite sarcini ale învăţătorului: prezentarea unor informaţii, dirijarea
învăţării prin tehnicile de programare, întărirea prin repetare, exerciţii
suplimentare, demonstrarea de modele variate, realizarea de analize
comparative, simularea de experienţe, procese, acţiuni, cazuri, situaţii,
evaluarea şi corectarea răspunsurilor etc.
Însă
şi modalitatea de întocmire, prezentare, integrare a softurilor variate trebuie
să trezească interesul elevilor, să-i solicite în cunoaşterea şi formularea
soluţiilor, să fie interactive, să corespundă posibilităţii de dialog cu
elevul, să permită şi răspunsuri exacte, nu numai date exacte, algoritmi, să-l
stimuleze prin subprogramele de sprijin sau de sugerare a creativităţii.
Prin
posibilitatea implicării în realizarea obiectivelor din domeniul cognitiv,
regăsim calculatorul utilizabil în toate tipurile de lecţii, în toate etapele
ei, în variate combinaţii metodice, strategice.
Eficienţa
calculatorului în procesul didactic este dată de capacitatea acestuia de a
furniza rapid şi fără eroare un volum mare de cunoştinţe, ca şi de
posibilitatea de a individualiza învăţarea. Calculatorul este cel care se
adaptează la ritmul individual al elevului, îi furnizează soluţii ajutătoare în
funcţie de natura greşelilor, asigurând prin aceasta succesul majorităţii
elevilor.
Calculatorul
,,predă’’, evaluează, este un instrument ce poate fi folosit cu maximă
eficienţă deoarece învăţătorul ,,se multiplică’’ prin reţeaua de calculatoare,
corespondenţa învăţător – elev devenind unu la unu, în loc de unu la n.
Dincolo
de problema înzestrării şcolii cu calculatoare (în calitate de auxiliari
didactici), elaborarea şi implementarea programelor, calitatea acestora, rămân
cele mai redutabile probleme cu care se confruntă şcoala. Prin programele
implementate, calculatorul preia o serie de funcţii şi operaţii de rutină ale
învăţătorului:
- furnizează
informaţii organizate, conform programului sau în funcţie de cererile elevilor;
-
chestionează elevul şi îi identifică lacunele;
-
conform rolului său directiv furnizează informaţii – cheie, necesare luării
deciziilor;
-
corectează greşelile, verifică sistematic şi elimină ,,golurile’’, prin
furnizarea de date pertinente;
-
sprijină eforturile de evaluare şi autoevaluare ale elevilor;
-
sintetizează şi reorganizează cunoştinţele la nivele superioare de înţelegere;
-
stimulează creativitatea prin exerciţiu sistematic, solicitări şi probe
specifice, antrenamentul gândirii, antrenament creativ;
- realizează
trecerea de la o învăţare indusă la una interactivă;
Dotarea cu calculatoare a tuturor
şcolilor, în cadrul informatizării învăţământului preuniversitar permite
vizualizări ale realităţii studiate: ,,iconic’’, ,,grafic’’, ,,audio-vizual’’,
oferă posibilităţi de simulare şi demonstrare foarte atractive pentru elevi,
iar ,,realitatea virtuală’’ în spaţiu tridimensional poate favoriza, în perspectivă,
,,prelucrarea’’, ,,sistematizarea’’ şi
,,stocarea informaţiilor’’.
Mai nou, CD-urile şi DVD-urile care
stochează imagini sunt foarte atractive pentru elevi, pentru că permit să se
combine imagini video, textul şi imagini grafice. Este un suport de memorie
practic de neegalat.
Cu pătrunderea IAC în clasă, se
operează, puţin câte puţin, schimbări semnificative în practicile pedagogice,
se reînnoiesc modurile de predare şi de învăţare, se schimbă strategiile de
lucru cu elevii, se modifică rolul învăţătorului.
Contrar unor păreri, aşa cum spune şi
Ioan Cerghit, calculatorul este utilizat nu pentru a prelua activitatea de
predare a profesorului, ci pentru a veni în sprijinul predării, ajutându-l
să-şi îndeplinească în condiţii mai bune funcţia sa didactică fundamentală.
Comentarii
Trimiteți un comentariu